Monday, December 7, 2009

De nieuwe ZZP-er

Officieel telde Nederland eind 2008 ons land ruim 640 duizend zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers). Dit aantal is het afgelopen decennium zowel absoluut als relatief toegenomen. In 1996 bestond nog 6 procent van de werkzame beroepsbevolking uit zelfstandigen zonder personeel, in 2008 was dit 9 procent. De groei in de laatste jaren was het sterkst in de dienstverlenende sectoren en de bouw. In het tweede kwartaal van 2009 is echter een eind aan de groei gekomen, zo meldt het CBS.

De populatie van ZZP-ers bestaat voor twee derde uit mannen, is hoger opgeleid en werkt relatief meer in de categorie '35 uur of meer per week', dan de gewone werknemer.
Steeds meer werknemers hebben dus gekozen voor het zelfstandig ondernemerschap. De door het CBS gemeld stagnatie in groei , zal tijdelijk blijken. Er is namelijk een maatschappelijk verandering gaande die samen te vatten is in twee hoofdstromen:

(1) Werknemers nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf
Werknemers kiezen vaak niet meer voor het juk van een vaste werkgever, maar voor plezier in arbeid door te kiezen voor zelfstandig ondernemerschap. Kwaliteit leveren, opdrachten kiezen die bij je passen en die bijdragen aan je eigen ontwikkeling. En last but not least: Kiezen voor een goede verhouding tussen werk en privé.

Een goed voorbeeld van deze categorie nieuwe zelfstandige ondernemers die zich niet meer in een hokje laten stoppen, is Rutger Middendorp.

Onder het motto 'dan verzin ik mijn eigen baan wel', legt Rutger op zijn website en in een artikel in de Volkskrant uit dat hij zichzelf zowel 'art director' als 'creative consultant' zou kunnen noemen en dus uiteindelijk maar heeft gekozen voor de boerenvariant 'Gemengd Bedrijf'.

Rutger werkt samen met een gevarieerd clubje mensen in wisselende samenstelling, geeft twee dagen in de week les op de Academie voor Popcultuur en heeft eenmaal per week zijn Papadag. Rutger heeft het goed geregeld, wie maakt hem wat?

(2) Werkgevers kiezen steeds meer voor flexibele arbeid
Op economische gronden kiezen werkgevers in toenemende mate voor de inzet van flexibele (zelfstandige) arbeid in plaats van vaste werknemers. ZZP-ers leveren aantoonbaar toegevoegde waarde, zijn goed gemotiveerd en - up to date - opgeleid, en hebben er belang bij 100% (tijdig) resultaat te leveren.

Ten tweede worden de arbeidskosten voor de werkgever zo meer dynamisch, de inzet van arbeid efficiënter en is de steeds meer noodzakelijke hoogwaardige en specialistische arbeid direct onder handbereik.

Professionele dienstverlening
Om de markt voor werkgevers en zelfstandigen te regelen ontstaan allerlei nieuwe netwerkbedrijven die de kwaliteit van het aanbod van ZZP-ers goed af stemmen op de vraag door werkgevers.

Voor werkgevers ontstaat zo een snelle en kwalitatief gegarandeerde kosteneffectieve toegang tot de markt. De hoogwaardige professionele ZZP-er hoeft zich minder druk te maken over zijn of haar marketing of uurprijsonderhandelingen. Daarenboven beschikt de ZZP-er zo als het ware over een eigen HR-afdeling en kan zich beter concentreren op het eigenlijke werk, de opdracht.

Een goed voorbeeld van zo'n nieuw netwerkbedrijf in de markt is Blue Carpet.

Steve Sichtman, eigenaar van Blue Carpet, schildert in zijn boek De Blue Chip Manager en in de De Telegraaf het beeld van de nieuwe zelfstandige professional.

Het woord 'CHIP' staat dan voor (self-)Conscious Happy Independent Professional.

De Chip ambieert niet per definitie een glansrijke carrière binnen één bedrijf, maar neemt de regie liever zelf in handen. Vrijheid en onafhankelijkheid maken hem gelukkig.

Toch is de Blue Chip Manager zeker geen flierefluiter. Integendeel, hij is juist zeer bewust met zijn vak bezig, op een onafhankelijke wijze en zichzelf continu verbeterend. Met respect voor de wereld om hem heen.

Tenslotte
Het is duidelijk. wordt zowel effectief als gelukkig en kies voor het nieuwe professionele zelfstandige bestaan als Chip!

Succes!

No comments:

Post a Comment