Friday, August 21, 2009

Leesbaar meer omzet

Of u nu een wervende tekst voor uw website schrijft, een rapport of een offerte voor een klant maakt, de leesbaarheid (engels: readability) van uw tekst bepaald het succes van uw actie.

Wist u dat u uw tekst simpel kunt testen op leesbaarheid?

Dat kan eenvoudig in Microsoft Word
  1. Microsoft Office-knop en klik vervolgens op Opties voor Word.
  2. Klik op Controle.
  3. Zorg dat Grammatica tegelijk met spelling controleren is ingeschakeld.
  4. Schakel onder Bij het uitvoeren van grammaticacorrecties in Word het selectievakje Leesbaarheidsstatistieken weergeven in.

Soorten testen
Er bestaan verschillende soorten testen, waarbij de leesbaarheid van een tekst wordt uitgedrukt in een score. De score wordt berekend aan de hand van een formule die vaak een combinatie is van het gebuikte aantal zinnen, woorden en lettergrepen.

Gebruik
De absolute waarde van de tests blijkt enigszins beperkt. De relatieve waarde van het consequent gebruiken is echter hoog. Door voortdurend uw teksten consequent met één testmethode te toetsen en verbeteren, neemt de leesbaarheid van uw teksten toe!

Alhoewel de tests meestal afgestemd zijn op de Engels taal, zijn ze in de praktijk als indicatie ook goed bruikbaar voor het Nederlands.

De readability tests toetsen alleen op leesbaarheid en niet op andere meer inhoudelijke of visuele aspecten van uw boodschap, die natuurlijk ook erg belangrijk zijn om uw boodschap over de bühne te krijgen.

Testmethoden
De bekendste testmethoden zijn:


Online tests

Onderstaand de links naar de bekendste en beste online test calculators op het net:

Veel (omzet)plezier met beter communiceren!


No comments:

Post a Comment